Remedial Teaching in 
Weert en omstreken.
06-28634176
info@rt-weert.nl

Lessen

Rekenen en Wiskunde

Rekenen is als het bouwen van een huis. Je moet eerst de fundering leggen en daarna steen voor steen gaan bouwen. Wanneer je een bouwsteen mist, valt alles in elkaar. Het is dus essentieel om dit rekenproces goed te volgen en tijdig in te grijpen. Niet alleen tijdig, maar ook op een juiste en adequate manier. 

Veel kinderen hebben moeite met abstract rekenen. Ook bij Wiskunde geldt dit. We kijken daarom altijd of we sommen concreet kunnen maken Zodat je ziet en begrijpt wat je eigenlijk aan het doen bent.

Daarbij helpt het ook vaak om de sommen eerst even voor te doen zodat de denkstappen steeds duidelijker worden.

Lezen en begrijpend lezen zijn misschien wel de belangrijkste onderdelen om tot leren te komen. Hoe frustrerend is het als je wel goed leest maar niet goed snapt wat er bedoeld wordt. Of andersom. Je hebt moeite met lezen maar snapt echt wel waar het om gaat. Het kost alleen wat meer tijd.

Zowel op de basisschool als op het voortgezet onderwijs kan extra aandacht hiervoor nuttig zijn. Bijvoorbeeld door te kijken hoe een tekst is opgebouwd, hoe je de belangrijkste dingen er uit haalt of hoe je verbanden kunt herkennen. We noemen dit actief lezen.

Ook het leren van proefwerken kan geoefend. Door middel van het maken van een samenvatting, mindmap of leerkaart.


Het goed schrijven van woorden kan  best lastig zijn. Maar wel belangrijk. Taal in blokjes is een goed manier om spellingproblemen aan te pakken. Woordjes worden letterlijk gebouwd. 

Werkwoordspelling wordt van de basis opnieuw opgebouwd. Wat is een persoonsvorm, wanneer gebruik je het kofschip (of liever niet). 

Daarnaast kan er ook geholpen worden met ontleden van zinnen zoals dat op het voortgezet onderwijs gevraagd wordt.

Leren leren


Hoe leer je een proefwerk geschiedenis? Of hoe leer je Franse woordjes. Of wanneer moet ik er aan beginnen? Waarom heb ik er veel tijd aan besteed en heb ik niet het resultaat wat ik gehoopt had?
Allemaal vragen waar kinderen op school me te maken hebben. Vooral op het voortgezet onderwijs.

Iedereen heeft zo zijn of haar eigen leerstijl. Franse woordjes moet je daarnaast anders leren dan een biologie proefwerk.

Samen kijken we wat je leerstijl is en wat het verschil is tussen verschillende vakken. Op die manier zoeken we naar de juiste manier van leren. Daarbij is voordoen en nadoen soms een juist begin.

Vaak levert dit snel successen op, maar soms valt het ook nog tegen. Dan kijken we wat er mis is gegaan en hoe het een volgende keer beter kan. Daarbij wordt de lat hoog gelegd. Natuurlijk is een voldoende mooi wanneer je normaal alleen maar onvoldoendes haalt. Maar als er meer in zit, gaan we ook zeker proberen voor meer. 

Uiteindelijk is het de bedoeling dat je het zelf kunt en weet hoe jij het beste leert.

We bieden hulp aan brugklassers, maar ook leerlingen in de onderbouw van het voorgezet onderwijs die moeite hebben met bijvoorbeeld wiskunde, economie, Engels, natuur- en scheikunde.


Engels wordt steeds belangrijker. Of je nu een goed taalgevoel hebt, of taal sowieso al lastig vond. Soms is het fijn om alles nog eens een keertje goed uitgelegd te krijgen. Alle regels op een rustige en duidelijke manier langslopen.

En de regels ontdekken die we in het Nederlands eigenlijk niet kennen. 

Met wat extra oefenen, komen we vaak een heel eind. Daarbij gebruiken we verschillende werkvormen zoals de computer voor online oefeningen.

Eerst oefenen we één regel, daarna een tweede en dan door elkaar. Op die manier worden de verschillen tussen de regels steeds duidelijker en ingeslepen.

Ook hulp voor lees- en luistervaardigheden is mogelijk. Hoewel dit meestal wel wat lastiger is, is het altijd goed om eens te kijken hoe het komt dat dit een lastig onderdeel is en hoe e.e.a makkelijker zou kunnen.
Share by: